Byta däcken själv

Att kunna byta sina egna sommar/vinterdäck på bilen är en bra erfarenhet att ha med sig i livet och speciellt när man är ute och reser med bilen. Det är inte bara ekonomiskt då du kan spara en slant varje gång sommar och vinterdäcken ska av/på.

När du ska byta till sommar eller vinterdäck själv så är det viktigt att du byter däcken inom den lagsatta perioden för sommar/vinterdäcken. En annan viktig sak innan du byter däcken är att ha kollat däckens kvalité så att dom inte utger någon fara på vägen.

Det här behövs för att kunna byta däcken på bilen

  • Plan yta – Vid ett däckbyte så ska du ställa bilen på en så plan yta som möjligt för att bilen inte ska glida av från domkraften eller pallbockarna.
  • Domkraft & Pallbockar – För att kunna ta av däcken från bilen så måste du hissa upp bilen från marken. När du har hissat upp bilen ifrån backen så säkrar du upp med en pallbock.
  • Däckpenna – Med en däckpenna kan du enkelt markera vart däcken har suttit på bilen för att sen enkelt veta vart däcken ska sitta nästa gång dom ska på.
  • Fälgkors / Muttermaskin – Däckens muttrar och bultar som håller fast själva däcket emot skivan finns i flera olika storlekar. För att enkelt ha tillgång till alla storlekar kan du köpa ett fälgkors eller en muttermaskin med flera olika storlekar på hylsorna.
  • Momentskaft – Ett så kallat momentskaft är bra att använda när man drar åt muttrar/bultar. När du drar åt muttrarna och bultarna med ett momentskaft så kan du vara helt säker på att däcket sitter fast utan att behöva skada mutter/bult.

Fem enkla tips när du ska byta däcken hemma

  1. Byt 2 däck samtidigt – Istället för att byta ett däck i taget längs med bilens sida så kan du istället byta både fram eller bakdäcken på samma gång, utan att behöva sänka och hissa upp bilen igen. När du höjer bilen med domkraften så kan du placera den på bilens främre stomme istället och byta båda däcken fram eller bak.
  2. Smörj ordentligt – För att underhålla hjulbultar/muttrar från att rosta och kärva vi nästa hjul/däckbyte så kan du smörja upp hjulbultarna och muttrarna. När du ska smörja hjulbultarna/muttrarna så kan du använda lite slippapper och 5–56 spray.
  3. ”Läs av däcken” – Våra däck på bilarna gör mer en bara att ta oss framåt. På däckets slitbana som har kontakt med vägen kan man även se om man har eventuella fel på bilens hjulinställningar eller däcktrycket. Om däckets slitbana är snett sliten så kan det innebära att du är i behov utav en hjulinställning. Om båda sidor på däcket är mer slitna än vad den inre delen är så kan du ha ett för lågt däcktryck ev. ”pyspunka”.
  4. Sätt däcken på samma ställe – När du sätter tillbaks däcken på bilen så ska du sätta däcken exakt som dom satt när du tog bort dom. Anledningen till detta är att däcken slits olika mycket på grund av att bilen har inte exakt samma värden på hjulinställningarna.

Rätt däcktryck – Att veta vilket däcktryck man ska ha och vilket som är det ”bästa” är ingen självklarhet. Många brukar välja att ha lite högre än vad som är rekommenderat från tillverkaren. Ett högre däcktryck i däcken kan medföra lägre bränsleförbrukning men det kan också slita på däcket snabbare. För att vara helt säker att man har rätt däcktryck så kan man antingen kolla i bilens bok under kategorin däck eller i tanklocket.