Byta till Vinterdäck är något du normalt gör senast 1:a Oktober, det är nämligen förbjudet att köra med sommardäck under perioden 1: Oktober till 15:e April om vinterväglag råder. Med vinterväglag menas att det finns is, snö, snömodd eller frost på delar av vägbanan. Tänk på att vara ute i god tid när du ska byta till vinterdäck speciellt om väglaget är dåligt då det annars kommer bli en folkstorm hos alla företag som byter till vinterdäck.

Vinterdäck brukar oftast vara dubbade och är således anpassade för vinterväglag. Även gummiblandningen och mönstringen av däcken bidrar till ett gott fäste jämfört med sommardäcken. Man kan även använda såkallade friktionsdäck som är odubbade men ändå har goda köregenskaper på vinterväglag. Det finns faktiskt vissa platser där dubbdäck är förbjudna såsom exempelvis Hornsgatan i Stockholm, du kan få böter på 1000 kr om du kör där med dubbade däck. Tänk också på att mönsterdjupet måste vara minst 3mm men gärna upp emot 5mm för bästa möjlighet till inbromsning.

Detta är en testsida just nu kan du inte boka tid för att byta däck i Katrineholm!

Byt till vinterdäck hos oss när tiden är mogen!

Dubbdäck eller Dubbfriadäck?

Vikten av säkra och bra däck på bilen har alltid varit en självklarhet för bilägare. Speciellt för oss nordbor som är tvungna att ta sig fram på snöiga asfaltsvägar och slaskiga motorvägar när vintern kommit.

Vad är då egentligen det bästa alternativet för vinterdäck när man ska ut och köra på våra snö och istäckta vägar? I största allmänhet så är det självklart att däcktillverkarna ska tillverka säkra och högpresterande däck som kan säkerställa oss bilister en säkrare färd.

Men det är också viktigt att tänka på vad som passar för hen som kör bilen och hens körsätt. För en person som t, ex bor i norra Sverige kanske är i mer behov av dubbdäck då det kan vara mer förödande väglag. Medans en person som bor i dom mer södra delarna av Sverige kanske inte alls har ett lika förödande väglag med fina plogade vägar.

I dom större städerna som t, ex Stockholm och Göteborg så har du dubb förbud i särskilda delar av staden. Anledningen till det är att dubben i däcken kommer i närkontakt med asfalten. I asfalten så finns det miljöfarliga ämnen som slits upp av dubbdäcken och påverkar vårat klimat negativt.

Men samtidigt så är det viktigt att få fäste när man är ute och kör. Vilket alternativ ska man då egentligen välja?

Dubbdäck

Ett dubbdäck är ett vinterdäck som har en liknande blandning som sommardäcken förutom att däckets gummiblandning klarar av dom kallare temperaturerna. I dubbdäcket sitter det även dubbar som antingen kan vara släta eller skruvade beroende på vad tillverkaren har valt att använda.

När gummiblandningen möter kylan så drar gummit ihop sig och blir därför hårdare och mindre flexibelt. Att köra runt med däck som har en hård yta kan vara farligt då det inte får så mycket fäste på vägbanan och man riskerar att inte få någon bromsverkan vid hårdare inbromsningar.

Obs! En viktig sak att tänka på när du har köpt nya dubbdäck är att köra in dom. När däcken är nya och utsätts för höga tryck så kan dubben lossna. Därför ska du dom första 5 till 10 milen köra försiktigt i lägre hastigheter upp till 90 km/h.

Fördelar med dubbdäck:

  • Mer friktion med dubb – Med dubben i däcken så får du en ökad friktion (friktion är = bättre kontakt/fäste mot marken). Dubben hjälper till att få extra fäste på snö och is. Däckets dubb kan motverka en trafikolycka eller avkörning med hjälp av dubbarna som ger extra friktion på vinterväglag.
  • Mjukare gummiblandning – Dubbdäckets mjukare gummiblandning som gör att du får ett bättre fäste i/på dom ner kylda vägbanorna. Ett mjukare däck innebär mer friktion mot marken som ger dig en kortare bromssträcka.
  • Understyrning – En så kallad understyrning uppstår när du svänger till höger eller vänster men bilen fortsätter ändå att åka rakt framåt. Med dubben på vinterdäcken så ökar du chanserna för att inte få en understyrning.

Nackdelar med dubbdäck:

  • Partiklar från asfalten – När du kör med dubbdäcken på asfalten i t, ex större städer i dom södra delarna av Sverige med mindre snö som täcker vägbanan. Då kan dubben riva upp miljöfarliga partiklar.

Dubbfriadäck

Det dubbfriadäcket även kallat allrounddäck är ett vinter/sommardäck som kan användas året om. Däcket gummiblandning är anpassat för att klara av både vinterns väglag som den samtidigt funkar alldeles utmärkt för sommarens väglag.

Anledningen till att man kan ha ett ”året runt däck” är för att den mjuka gummiblandningen funkar på dom blöta och kalla förhållanden som vi har på vintern/sommaren. Men den funkar också på dom varmare för att den mjuka gummiblandningen ger även här ett bättre fäste då friktion är högre.

OBS! en sak som är viktig att tänka på gällande dubbfriadäck på sommaren är att du riskerar att slita ut däckdjupet på det torra och varma väglaget. För att få en mer ekonomisk och hållbar livslängd på däcken rekommenderas att använda enbart sommardäck.

Fördelar med dubbfriadäck:

  • Inga partiklar från asfalten – En stark fördel som det dubbfriadäcket har är att den inte är konstruerad med dubb. Dubben skulle riva upp miljöfarliga partiklar ifrån asfalten.
  • Året runt – Med det dubbfriadäcket kan man använda däcken året runt utan att behöva byta däcken på bilen.

Nackdelar med dubbfriadäck:

  • Mindre fäste på hala vägar – En nackdel med det dubbfriadäcket är att den inte har ett lika bra fäste på dom mer snöiga och isiga vägbanorna som dubbdäcket har.
  • Slits fort om sommarn – När du använder det dubbfriadäcket på sommaren så sliter det varma och torra väglaget mycket fortare på däcket i jämförelse med vintern. Detta kan bidra till att du får köpa nya däck allt oftare.

Summering

För att komma fram till en uppfattning om vilken sorts vinterdäck som faktiskt är det bästa alternativet så måste vi kolla på dom olika behoven hos bilisterna. I dom större städerna i den mellersta och södra delen så kan vi rekommendera att använda dubbfriadäck.

Med dom dubbfriadäcken i mellersta och södra Sverige riskerar du inte att råka ut för dom mest förödande vinterväglagen som i norra Sverige. Du behöver dessutom inte vara orolig för att riva upp partiklar från asfalten.

I dom mer norra delarna av Sverige samt ute på landsbygden så kan det rekommenderas att använda sig utav dubbdäck då man får bättre fäste på dom mer förödande vinterväglagen. För dig som har planerat att åka norr ut med dubbfriadäck på vintern så kan en så kallad ”snökedja ” användas på däcken för att få bättre fäste.

Beroende på vart i Sverige man befinner sig och vilket körsätt som man har som bilförare så kan dom två olika vinterdäck typerna passa olika bra.